Kādas kļūdas pieļaujam zobu tīrīšanā?


Zobu tīrīšanas tehnikas “turp” un “atpakaļ” kustības pielietošana

  •  Lai netraumētu smaganas Lai neveicinātu smaganu recesiju attīstību (smaganu “atkāpšanos”)
  •  Lai zobu birstes sariņi tiktu dziļi zobu starpās ieteicams izmantot slaukošas kustības no smaganas uz zobu pusi, turot zobu birsti 45 grādu leņķī

 

Pārāk cietas “medium” vai “hard” zobu birstes izmantošana.

  • Cieti sariņu ir abrazīvi un traumē smaganas un emalju.
  • Ilgstoši tīrot ar šāda veida cietības zobu birsti var iegūt zobu jutīgumu.
  • Ieteicams izmantot “soft” zobu birsti
  • Pacientiem ar zobu jutību ieteicams izmantot “ultra soft” zobu birsti

 

Pārlieku masīvas/lielas  zobu birstes izmantošana.

  • Tādā gadījumā piekļūšana aizmugurējiem zobiem tiek apgrūtināta.
  • Grūti aizsniedzamās vietās ieteicams izmantot vienkūlīša birstīti.
  • Atvieglot piekļuvi pie aizmugurējiem zobiem var nedaudz pieverot mutes dobumu, tadejādi muskulatūra atslābinās un birstīti  ievietot un kustināt ir vieglāk.

 

Tiek pielikts pārāk liels spēks tīrot zobus.

  • Stiprāk nenozīmē efektīvāk
  • Gluži kā ar cietu zobu birsti  ir iespējama traumatisks iznākums gan emaljai, gan smaganām.
  • Ja ir grūtības izkontrolēt spēku, kas tiek pielietots tīrot zobus var apdomāt elektriskās zobu birstes iegādi ar spiediena sensoru.

 

Eko zobu birstes lietošana ar dabīgiem sariņiem un koka rokturi.

  • Zobu birstes rokturis, kas izgatavots no koka sliktāk žūst  un mitrā vannas istabas vidē var kļūt par ideālu mājvietu baktērijām.
  • Arī dabīgajos sariņos baktērijas neatteiksies izmitināties, jo dabīgie sari ir poraini, labi uzsūc ūdeni, sliktāk žūst un gluži kā matos tiem ir mikrokanāls, kur ieperināties nelūgtajiem viesiem.
  • Dabīgie sariņi ir arī trauslāki, tāpēc bieži lūzt paliek asi un var traumēt smaganas.
  • Higiēniskāk un drošāk būtu lietot zobu birsti ir plastmasas rokturi un neilona sariņiem.

 

Tīrīt zobus uzreiz pēc ēšanas vai no rīta pirms brokastīm.

  • Pēc ēšanas jānogaida vismaz 30 min lai normalizētos mutes dobuma ph līmeni. Tīrot zobus uzreiz pēc ēšanas visi zobi tiek pakļauti skābju iedarbībai.
  • Pirms brokastīm var iztīrīt zobus tikai paša labsajūtai, bet svarīgi tos iztīrīt tieši pēc brokastīm, lai neatstātu “cienastu” baktērijām, kuras uzdzīvos un ražos tik ļoti nelabvēlīgo skābo vidi.

 

Pārāk īss laiks pavadīts tīrot zobus.

  • Optimālam rezultātam ieteikts tīrīt zobus vismaz 2 minūtes

 

Bieža balinošas un baltinošas zobu pastas izmantošana.

  • To izmantošana uz regulāra pamata var ne tikai padarīt smaidu žilbinošu, bet arī radīt zobu jutību.
  • Kā arī var rasties gaidītajam pretējs rezultāts – zobi paliks dzeltenāki, kas saistāms ar to, ka emaljai paliekot plānākai paliek vairāk redzams dentīns.

 

Interdentālās higiēnas līdzekļu neizmantošana.

  • Interdentālās birstes, zobu diegs ir labākie draugi zobu kopšanas rutīnā, lai izvairītos no starpzobu kariesa.

 

Pārāk ilga zobu birstes lietošana.

  • Zobu birste būtu jāmaina ik pēc 3 mēnešiem

 

Ilgstoša jeb regulāra alkoholu saturošu mutes dobuma skalojamo līdzekļu izmantošana.

  • Sastāvā esošais alkohols var ne tikai sausināt gļotādu bet arī nogalināt kā patogēno tā arī labvēlīgo mutes dobuma floru.
  • Ilgtermiņā lietojot spirtu saturošos mutes skalojamos līdzekļus, mēs  pieradinām mutes dobuma floru pie antibakteriālās palīdzības un tās dabīgā rezistence pret mikroorganismiem novājinās.
  • Ikdienā ieteicams izmantot fluoru saturošus  mutes skalojamos līdzekļus.

 

Pēc zobu tīrīšanas mutes dobuma skalošana ar ūdeni.

  • Ir ieteicams nevis skalot zobu pastu ar ūdeni, tādejādi aizskalojot fluorīdus no zobiem, bet lai nostiprinātu efektu izskalot mutes dobumu ar skalojamo kura sastāvā ir fluors.
  • Ļaut fluoram efektīvāk iedarboties var vienkārši izspļaujot zobu pastu un neskalojot mutes dobumu ar ūdeni.